nesprávné použítí QR kódu

QR kód je jednoznačně určen pro spolupráci s chytrým mobilním telefonem v situaci kdy člověk současně nesedí u počítače. Pokud sedím u počítače je efektivnéjší si údaje rovnou vyhledat než hledat mobil, v něm lovit aplikaci, spouštět ji a pak čekat co se stane, jestli se to správně přečetlo, jestli mám aktivní datové připojení atd.

Když svůj QR kód někam umístíte, děláte to proto aby si na něj někdo mobilem qiknul, jinak to nemá cenu. Než se tedy pustíte do tvorby QR kódu je vhodné zvážit co jím chci sdělit a kam ho chci umístit. Dávat jej na místo kde se nedá lehce přečíst, nebo do něj zakódovat obsah který je nečitelný nebo zmatený, je nemyslné.


Příklady nesprávného použití QR kódu:

z hlediska efektivního použití    

  • na webových stránkách s odkazem na vlastní nebo jiné stránky
  • pokud ukazují na jiné nebo nefunkční stránky
  • pokud neukazují na žádné stránky, resp. pokud jde jen o obrázek bez obsahu
  • pokud ukazují na správné stránky, které se ale nepoužitelně (dlouho, mrňavě) zobrazují na telefonu - nejsou přizpůsobené mobilním prohížečům (responzivní)
  • pokud budete svoje QR kódy rozdávat nějak hromadně (např. letáková reklama) myslete i na to, že na Váš QR kód někdo qikne třeba za rok - odkaz by měl být stále funkční, nebo by měl alespoň nějak smysluplně reagovat.


z hlediska použitelnosti mobilního telefonu

  • tam kde nefunguje datové připojení
  • kde je zakázáno používat mobilní telefon
  • kde je použití mobilního telefonu pochybné (aqapark)


z hlediska snadnosti a efektivnosti qiknutí

  • kde se nedá qiknout ze vzdálenosti maximálně desetinásobku hrany QR kódu
  • kde se nedá zastavit a chvíli stát - bilboard na dálnici
  • umístění jinde než v úrovni očí
  • umístění na nepevném (třepotajícím se) nebo na zvlněném podkladu
  • reklama částečně překrytá jiným předmětem (popelnice, strom, kandelábr...)
  • umístění proti slunci


z hlediska grafiky
QR kódy nemusí být nutně černobílé, mohou být různě barevné, mohou obsahovat logo a pod. Vždy je ale potřeba zvážit, jestli chceme zaujmout grafikou (samotným obrázkem), nebo obsahem schovaným pod QR kódem. Pokud je cílem předat obsah, je potřeba grafiky "brzdit v rozletu" aby nevytvořili krásný QR kód, který přečte jen každý desátý telefon. My doporučujeme používat černobílé kódy bez loga a raději je doplnit textem či logem mimo QR kód.

Informace rychle a efektivně

…chci vědět jak QR kódy číst

K přečtení QR kódu je potřeba chytrý mobilní telefon - smartphone nebo tablet s kamerou a instalovaná čtečka QR kódů...

Informace rychle a efektivně

...chci vědět jak QR kódy vytvářet

Vygenerovat si vlastní QR obrázek není vůbec žádný problém. Vytváření QR kódu nepodléhá žádným registračním procedurám, je zcela volné...

Informace rychle a efektivně

…kde mohu udělat chybu

QR kód je primárně určen pro čtení mobilem, použijte jej jen a výhradně za tímto účelem. Než se tedy pustíte do tvorby QR kódu je vhodné zvážit co jím…


 


    

Co je to qik?

Co je to qik?

Dlouho jsme hledali termín, kterým by se dal jednoduše popsat postup pro vytažení mobilu, nalezení a aktivace aplikace pro čtení QR kódu, sejmutí QR kódu, jeho dekódování a provedení následné akce. Termín, který by plně popisoval daný proces a přitom byl nový, hezký a nepoužitý pro jiné úkony (kliknutí, sejmutí, vyfocení).
Nakonec jsme vymysleli slovo qik. Připadalo nám, že přesně vystihuje rychlost QR informace a navíc je v češtině docela roztomilé. Začali jsme ho používat a líbí se nám. Na tomto webu se tedy setkáte s termíny qikání, qiknutí, qik.